Fjädrings Tips

Ställa in balansen på biken är det fösta du gör och det är avgörande för hur bra fjädring du får!

Frihäng (freesag)

Ställ cykeln på backen, ta tag i bakskärmen och lyft. Du kommer nu att känna ett "glapp" som kallas free sag (fri häng).

fri hänget mäts på följande vis: Ställ cykeln på en pall och mät från hjulaxeln rakt upp till skärmkanten. Du får nu ett mått som vi kallar A, 580mm. Ställ ner cykeln på backen med styret rakt fram. (VIKTIGT: gunga igång fjädringen hårt några gånger. Och lyft och släpp, mät sedan) Med cykeln i denna position mäter du åter från hjulaxeln upp till skärmkanten(gör ett litet märke i bakskärmen så du kan kontrollera fri hänget ofta), du får nu ett nytt mått som vi kallar B, 538mm. A minus B = 42mm(39-40mm varm) perfekt på pds mc, mc med Linkage 36-40mm kall.

Viktigt! Kör ett par varv och kontrollera när dämparen är varm!

 

Sitthöjden: (ride sag)

OBS: Viktigt med att ställa in ride sag, om inte ride sagen stämmer så bör man byta fjäder.
Ride sag = hur mycket cykeln sjunker bak när du står i din kör position med full utrustning. Normal ride sag är 105-112mm(PDS). Sjunker den mindre än 105mm = för hård fjäder. Sjunker den över 112mm. = för mjuk fjäder.

Ställ biken på en pall mät mellan hjulaxeln och skärmkant.

Skriv upp måttet, ställ dej på mc helt rak i kroppen med full utrustning utan att hålla i styret. Mät igen du ska då helst hamna mellan 108-112 i sitthöjd (ride sag PDS)

PDS 125-500  105-112mm (108-112 optimalt)

Linkage hoj 125-500  Rride sag 100-110mm (105-110 optimalt)
(Normal ride sag WP 85cc = 100-120mm) free sag 80 - 85cc: 25-35 mm.


Framgaffelns häng:

Cykelns själv häng skall vara mellan 30-45mm
Ställ cykeln först på pallbock, mät från krombenets nedre infästning upp till skrapringen, exempelvis 320mm. Släpp ner cykeln på backen, ställ dej rak dig på cykeln med full utrustning. Den ska bara sjunka ihop (gunga inte). Ditt nya mått blir exempelvis 265mm. Skillnaden mellan de två måtten blir 55mm vilket är normalt. Normalt häng är 50-70mm. Det är viktigt att du har rätt oljenivå i gaffeln kontra din vikt, för att gaffeln inte skall falla igenom i bromsstalpen eller gå för lågt i kurvorna m.m. För lite olja = gaffeln går för lågt. Med rätt oljenivå går gaffeln högt och fint när du kör. Förutsättningen är att du har rätt shimsning och fjädrar i din gaffel.


 

Fjädrar

Din vikt avgör vilka fjädrar du ska köpa inte din fart i spåret!

Det är väldigt viktigt att du köper rätt fjädrar annars kommer inte biken gå bra i fjädringen.

Du kan välja tre olika hårdheter på din vikt, dom som är lite hårdare samt lite mjukare och dom som är mitt i mellan.

Vilka du ska ha samråder du med din fjädrings byggare!

Högfarts Kompressionen:

Om du skruvar ut den ett halvt varv kommer stötdämparen att bli mjukare, och den kommer att jobba längre ner i slaget. Och skruvar du in den ett halvt varv kommer den att bli hårdare och stötigare men jobbar högre upp i slaget. Man kan säga att du kan finjustera själva gången på dämparen med högfarten.

H-com ska du som kör enduro köra lite mjukare då den påverkar trycket på framhjulet, hård H-comp då blir det tufft i sten och rötter. Kör du mjukare så rullar framhjulet över lättare, bättre skruva hårdare L-comp om den känns mjuk i skogen.

På crossbanan så är H-comp bra för att få biken att hålla imot i uppfarter på hopp och landningar, du kan även använda den för att få biken att svänga in bättre i kurvor.

 

Låg fart Kompressionen:

Det är lättare att justera in fjädrring med L-comp än H-comp, försök att köra så hård fjädring som du klarar

av den träningsdagen! Då jobbar den högt i slagen och startar i det mjuka registret. Sen om du har 10cm kvar innan botten kvittar om du tycker fjädringen går som en dröm. Då finns det utrymme till att öka farten så att du utnyttjar hela skaget.

För hårdare kompression skruva inåt.
För mjukare kompression skruva utåt.


Retur - REB

Den ska du inte justrera långt ifrån rek std inställning endast några klick.

Vad snabb eller  långsam retur du ska köra med beror på hur setting är i fjädringen.

Men en snabbare förare tål oftast en något snabbare retur är en långsam förare.

Viktigt att tänka på är vid väldigt gropiga banor så får du inte köra för långsam retur för då hinner inte gaffeln isär innan nästa håla.

På steniga banor så kan man köra både långsam och snabbare retur men det oftast så går fjädringen en aning bättre i sten med 

lite segare retur.

Men ett bra tips är att köra en stalpig bana först och justera in fjädringen så du är nöjd, sen kör du till en sten bana och kör med samma inställningar.

Om det inte går att köra med dom inställningarna, Så då kopremissar du lite så att du blir nöjd. Sen testa igen på stalp banan och förhoppningsvis så är ok med fjädringen och kan lägga focus på din träning samt teknik :-)

Hur du justerar din retur !

För långsammare, trögare retur skruva inåt.

För snabbare, lättare retur skruva utåt.

WP AER 48/43/35 Gaffeln

Du ska alltid kolla trycket innan körning och efter ca 10min körning så justerar du trycket efter önskat värde

Viktigt med luftgaffeln är att vid värme som på sommar så ökar trycket markant så därför bör man kolla trycket och 

skriva upp dom olika värderna så du vet vad du ska starta racet med!

På Vintern så sjunker trycket så då får man öka trycket innan träning för att få samma känsla!

Men om du kollar trycket under din träning så lär du dig vilket värde som passar dej....

OBS !!  

Glöm ej att lufta gaffeln efter varje körning Xtra viktigt är att peta i lite olja innan för skrapringarna vid torrt väder.

Använd gärn gaffel "pysar" men tänk på att en del budget pysar suger in luft så gaffeln blir sämre :-(

Men gärna vid skitväder också!

Viktigt är att biken står på pall när du avluftar gaffeln.

Och glöm inte göra rent chromebenen noga efter varje körning, smörj in dom efteråt med silicon spray

VIKTIGT !

Du måste använda lågfriktions fett och gaffelolja, dom torkar inte ut gummit och dom minskar friktionen.

Tips!

Försök att alltid kolla frihänget på varkörd dämpare!

då skillnaden mellan varm(120-140grader) och kall kan skilja ca 4-8mm. 

Men tänk på att biken inte får vara full av lera eller dylikt så den är tyngre!

Finjustera din fjädring i slutet på träningspassen då du är trött och biken är i arbetstemperatur !

Viktigt ! är att smörja svinglager, linkage lager samt byta dom när det börjar glappa

Tänk på att vissa kullager i PDS dämpare ej ska smörjas då lossnar teflonet och lagret glappar igen

Fjädringsproblem !

Det första du kollar är frihänget, kör du för lite häng blir biken nervös och stötig och kan även kicka dig i rumpan!


Tänk på när ni justerar fjädring, vrid inte på alla skruvar samtidigt.  Utan skruva på en i taget och provkör.

Justera alltid några klick hårdare på comp för att få fjädringen att gå högre och på så vis starta i det mjukare registret!

Om fjädringen blir stötigare av hårdare L-comp så får du svar direkt, och du ska då justera mjukare L-comp

WP Suspension sagmeter

MoTool Sag meter

Preload adjuster ett måste för den som vill ha bra fjädring